• Succesvolle Trefpuntavond bij pluimveeslachterij Esbro in Wehl

    10 mrt 2020
  • WEHL – Voor veel mensen blijven de deuren van de slachterij gesloten, maar zo’n 45 Trefpuntleden van Concordia Wehl kregen maandagavond 2 maart een uniek kijkje in de wereld van Concordia sponsor en Trefpuntlid Esbro. Sinds 2016 is de meest moderne pluimveeslachterij van Nederland gehuisvestigd in Wehl. Het leverde een bijzonder interessante en leerzame bijeenkomst op. 

    Voor het eerst in de 105-jarige geschiedenis van Concordia is er sinds dit seizoen een bedrijfsteam. In de zomer van 2019 werd het bestuur van Concordia benaderd met de vraag of er plek was voor een Esbro voetbalteam. Na een eerste kennismaking werd de knoop snel doorgehakt en was het Esbroteam a.k.a. Concordia 11 een feit. Maar samenwerking tussen Esbro en Concordia bleef niet alleen beperkt op sportief gebied. 

    De directie van Esbro heeft de sponsoren van Concordia Wehl tijdens deze Trefpuntavond de gelegenheid gegeven om een kijkje te nemen in het slachtproces van Esbro. In verband met mogelijke kans op het verspreiden van het virus, werden alle leden bij binnenkomst verzocht om het gecombineerde groene haarnet met mondkap te gebruiken, dit zorgde voor hilarische taferelen en dito foto’s die Tonnie Hesseling bij binnenkomst maakte. 

    Eerste Trefpuntbijeenkomst 2020

    Voorzitter Gerard Bruil opende het officiële gedeelte van de avond door de aanwezigen namens Stichting Trefpunt welkom te heten op de eerste Trefpuntavond van dit jaar. Gerard gaf een korte terugblik op de succesvolle netwerkbijeenkomst in november 2019 bij De Graafschap. Ruim 100 sponsoren van Concordia bezochten deze avond, uiteindelijk leverde het zowel Trefpunt als ook Concordia extra leden/sponsoren op. 

    Voorzitter Sponsorcommissie Berry Evers van Concordia Wehl vertelde tijdens zijn presentatie over de ontwikkelingen met betrekking tot sponsoring binnen de voetbalclub. Naast de (op)nieuw gecontracteerde shirt- en reclamebordsponsoren gaf hij een toelichting op de jongste Dukatenactie die per 1 maart gestart is. Deze actie is een samenwerking tussen 50 lokale ondernemers en de sponsorcommissie van Concordia Wehl. Door de Dukatenactie stimuleert Concordia haar leden om aankopen te doen bij de sponsoren die de club trouw zijn. 

    Achter de schermen werkt de Sponsorcommissie momenteel aan de Sponsor Spaarpas. Net als bij de Dukatenactie, is het doel van de pas om leden te motiveren inkopen te doen bij de sponsoren van de club. Berry riep de creatieve ondernemer om mee te denken met de sponsorcommissie, er ligt nog geen in beton gegoten plan. Er zijn ideeën en voor iedere verschillende ondernemer kan er een custom made actie worden bedacht onder de vlag van de Sponsor Spaarpas.

    Meest vooruitstrevende pluimveeslachterij

    Directeur Edward Windhorst heette de aanwezigen namens de Groenlandgroep van harte welkom. Hij nam de ondernemers mee in de organisatie van Esbro en haar aandeelhouders. Esbro kent haar oorsprong in 1964 in Doetinchem en is een familiebedrijf met een rijke historie. Sinds 2016 is Esbro een dochteronderneming van PHW/Wiesenhof. In totaal werken er ruim 600 medewerkers, voornamelijk arbeidsmigranten, dagelijks in de meest vooruitstrevende pluimveeslachterij van Nederland. Innovatie en kwaliteit zijn leidend geweest in de bedrijfsvoering van Esbro.

    Na zijn introductie namen agrimanager Willem Tel en plantmanager Jan Legters de presentatie over. Er volgde een bevlogen verhaal over het de realisatie van de meest moderne pluimveeslachterij van Nederland, het traject vanaf de eendagskuikens tot aan het kipfilet in de schap van de supermarkt. De verwevenheid van inkoop van kippenvoer, de eieren, de eendagskuikens en uiteindelijk het product dat klaar is voor consumptie.

    Uiteindelijk mochten de Trefpuntleden voorzien van overall, schoenhoezen en mondkap/ haarnet de slachterij in. Zowel de schone- als de vuile kant van het proces werden in een 90 minuten durende rondleiding getoond. Indrukwekkend hoe het proces van levend kuiken tot aan kipfilet in zijn werk gaat. Uiterst zorgvuldig en met aandacht voor de voedselgezondheid en dierenwelzijn is dit ingericht. Vol lof en enthousiasme en onder de indruk werd de avond afgesloten met een borrel.

    Natuurlijk hebben we na afloop ook de Esbro om een reactie gevraagd. Willem Tel: “We hebben de avond als heel positief ervaren! We zijn pas een aantal maanden Trefpunt-lid en hebben tot nu toe alleen nog maar fijne ervaringen gehad. Het doel van een Business Club is om bedrijven dichterbij elkaar te brengen en kennis te delen. Dat is afgelopen maandag goed gelukt. We hebben kunnen laten zien (en proeven) waar Esbro voor staat. Vanuit de leden was er serieuze aandacht en interesse voor de pluimveeslachterij. We kijken terug op een inspirerende avond voor alle partijen.” 

    Namens alle leden van Trefpunt Concordia Wehl willen wij alle medewerkers van Esbro bedanken voor de hartelijke ontvangst. 

    Op uitnodiging van Stichting Dorpsfeest Wehl kunnen Trefpuntleden op donderdag 4 juni 2020 het Achterhoekse open business borrel bezoeken. Topscheidsrechter en ondernemer Bas Nijhuis is spreker, de avond begint om 18.00 uur en zal volledig verzorgd zijn. 

    De volgende Trefpunt avond vindt plaats op maandag 2 november 2020, er wordt dan een bezoek gebracht aan wereldwijde logistiek dienstverlener Mainfreight.